loading...
دکتر هانی
drhoney بازدید : 24 دوشنبه 27 مرداد 1399 نظرات (0)

عسل یک ماده شیرین است که توسط زنبور عسل، از شهد گل ها به دست می آید و بر اساس رنگ و میزان شفافیت آن درجه بندی می شود، خواص عسل گز انگبین با رنگ طلایی کهربایی غالبا قیمت بیشتری نسبت به انواع تیره تر آن دارد. طعم خاص هر نوع عسل بر اساس نوع گلی که از شهد آن استفاده شده، متفاوت است.

عسل گز انگبین در دو نوع خام و پاستوریزه موجود است. انگبین خام از کندو جدا شده و مستقیما برای عرضه بسته بندی می شود و به همین دلیل شامل مقدار اندکی مخمر، موم و گرده گل خواهد بود. برخی معتقدند، عسل خام محلی به آلرژی فصلی (ناشی از تماس مکرر با گرده افشانی گیاهان) کمک می کند. عسل پاستوریزه برای از بین بردن ناخالصی و آلودگی های احتمالی حرارت دیده و فرآوری می شود.

انگبین دارای مقادیر زیادی از مونوساکاردها، فروکتوز و گلوکز بوده و حاوی 70 تا 80 درصد قند است که شیرینی آن را تامین می کند. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. علم پزشکی مدرن، موفق شده است از عسل در مدیریت زخم های مزمن و مبارزه با عفونت ها بهره بجوید.

عسل گز انگبین چیست؟ 

·         ·         انگبین یک التیام دهنده زخم طبیعی است که همچنین خواص ضد باکتریایی دارد.

·         ·         حدود 5000 سال است که از عسل در طب سنتی استفاده می شود.

·         ·         انگبین طبیعی می تواند یک جایگزین مناسب برای شکر در رژیم غذایی باشد.

·         ·         انگبین برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست.

  

مزایا و خواص عسل گز انگبین

گزارشات فراوانی مبنی بر اثر مثبت انگبین در درمان زخم ها از سوی مردم ارائه شده است. بررسی ها نشان داده است که عسل می تواند سوختگی را بهبود ببخشد. علاوه براین عسل موضعی از درمان های دیگر ارزان تر خواهد بود، به ویژه آنتی بیوتیک های خوراکی که عوارض جانبی دیگری نیز به دنبال خواهند داشت. عسل به هیچ وجه نباید برای نوزادان زیر یک سال تجویز شود، زیرا ممکن است مسبب بوتولیسم (یک نوع مسمومیت شدید غذایی نادر) شود.

موثر در بهبود اسهال

طبق تحقیقات انجام شده، از خواص عسل گز انگبین اینست که، می تواند شدت و مدت زمان اسهال را کاهش دهد. همچنین انگبین به علت افزایش پتاسیم و میل مصرف آب، می تواند در هنگام ابتلا به اسهال مفید باشد. مطالعات نشان داده است، انگبین توانایی مقابله با پاتوژن ها که از عوامل اصلی بروز اسهال هستند را نیز دارا است.

جلوگیری از رفلاکس اسید معده

تحقیقات اخیر نشان داده است، عسل طبیعی با پوشش مری و معده، رفلاکس اسید معده و غذاهای هضم نشده را کاهش می دهد.

مبارزه طبیعی با عفونت ها

همانطور که می دانیم عسل گز انگبین دارای خواص ضد باکتریایی و التیام دهنده زخم ها است، اما هنوز مشخص نیست از چه راهی عمل می کند. یک نوع خاص انگبین، به نام عسل مانوکا، می تواند به جلوگیری از جدا شدن باکتری های Clostridium difficile (عامل ایجاد اسهال و بیماری شدید) در بدن کمک کند. همچنین ممکن است برای درمان عفونت های MRSA نیز موثر باشد. انگبین مانوکا حتی ممکن است بتواند به معکوس کردن مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها کمک کند.

·         ·         محققان در طی مطالعاتی دریافتند، عسل می تواند در تسکین سرفه های شبانه و مشکلات خواب کودکان موثر باشد.

·         ·         پژوهشگران تایید کرده اند که انگبین طبیعی مانند یک ضدعفونی کننده در کاهش عفونت جراحت ها موثر است.

·         ·         شواهد و مدارک فراوانی مبنی بر استفاده از عسل در درمان عفونت ها وجود دارد.

درمان علائم سرماخوردگی و سرفه با انگبین

سازمان بهداشت جهانی، خواص عسل گز انگبین را به عنوان درمان طبیعی سرفه توصیه کرده است. مطالعات نشان داده است، عسل در بهبود سرفه های شبانه و کیفیت خواب کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی، نسبت به داروهای سرفه مانند دکسترومتورفان موثرتر ظاهر شده است. با این حال فراموش نکنید، استفاده از عسل گز انگبین برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

عسل گز انگبین جایگزین مناسب شکر در رژیم غذایی

طعم شیرین انگبین، آن را به یک جایگزین ایده آل برای شکر و قند در رژیم غذایی تبدیل کرده است. شکر در رژیم غذایی، کالری مازاد و بدون ارزش غذایی را با خود به همراه دارد که می تواند منجر به افزایش وزن، فشار خون بالا و دیابت شود. عسل می تواند به عنوان شیرین کننده (بدون اثرات منفی شکر برای سلامتی) در غذاها و نوشیدنی ها استفاده شود. با این حال، از آنجایی که عسل گز انگبین یک شیرین کننده محسوب می شود، توجه داشته باشید که به چه میزان از آن استفاده می کنید.

استفاده های دارویی از عسل انگبین

خواص عسل گز انگبین برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و جراحات مورد استفاده قرار می گیرد. که می تواند به طور همزمان با داروهای دیگر مصرف شده، و یا روی پوست استعمال خازجی شود.

پژوهشگران تلاش کرده اند از عسل برای درمان موارد زیر استفاده کنند:

·         ·         استرس

·         ·         ضعف

·         ·         اختلال خواب

·         ·         مشکلات بینایی

·         ·         بوی بد دهان

·         ·         درد دندان درآوردن در کودکان بالای یک سال

·         ·         سرفه و تنگی نفس

·         ·         سکسکه

·         ·         زخم معده

·         ·         اسهال و اسهال خونی

·         ·         استفراغ

·         ·         شب ادراری و تکرر ادرار

·         ·         فشار خون بالا

·         ·         چاقی

·         ·         یرقان

·         ·         اگزما و حساسیت پوستی

·         ·         سوختگی، بریدگی و جراحت

·         ·         آرتروز

شاید تاثیر تمام این موارد اثبات نشده باشد، اما این درمان ها را حتما امتحان کنید، زیرا به هیچ وجه تاثیر مخرب نخواهند داشت. همچنین از انگبین برای موارد آرایشی مثل رفع ترک و خشکی، کورک و منافذ بسته پوست نیز استفاده می شود.

خواص عسل گز انگبین

·         ·         طبق آمار، یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری، 17.3 گرم قند و 0 گرم فیبر، چربی و پروتئین است.

·         ·         انگبین به عنوان یک آنتی اکسیدان، ضد میکروب و تسکین دهنده شناخته می شود که استفاده از آن در دراز مدت اثرات قابل توجهی بر سلامتی خواهد داشت.

·         ·         عسل همچنین شامل گلوکز، فروکتوز و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، کلرید سدیم، پتاسیم و منیزیم است.

·         ·         انگبین به دلیل PH اسیدی بسیار کم، از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

چند راهنمایی ساده برای استفاده از عسل در رژیم غذایی

·         ·         می توانید از عسل برای شیرین کردن سس ها و چاشنی استفاده کنید.

·         ·         عسل را به چای یا قهوه اضافه کنید.

·         ·         بر روی نان تست یا پنکیک کمی عسل بریزید.

·         ·         عسل را به عنوان شیرین کننده به مخلوط ماست و غلات یا جو دوسر اضافه کنید.

·         ·         یک لایه عسل خام و کره بادام زمینی بر روی یک تکه نان غلات کامل قرار دهید.

اگر عسل را در ظرف دردار و هواگیری شده نگه دارید، تاریخ انقضا نخواهد داشت.

نکاتی کلیدی در مورد عسل گز انگبین

برنامه غذایی یک شخص، در جلوگیری از بیماری ها و رسیدن به سلامتی بسیار حائز اهمیت است. کلید سلامتی، یک رژیم غذایی مملو از خوراکی های متنوع است. پس بهتر است در کنار عسل گز انگبین از خوراکی های گوناگون دیگر نیز بهره ببرید. از آنجایی که انگبین همچنان به عنوان یک شیرین کننده محسوب می شود، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. طبق توصیه انجمن قلب امریکا، زنان نباید بیشتر از 100 کالری شکر، و مردان 150 کالری شکر در روز دریافت کنند، که این برابر است با 2 قاشق غذاخوری عسل برای زنان و 3 قاشق غذاخوری برای مردان!

همانطور که قبلا گفتیم، نوزادان زیر یک سال به هیچ وجه نباید انگبین (حتی عسل پاستوریزه) مصرف کنند. زیرا می تواند موجب ابتلا به بوتولیسم در کودکان شود که یک مسمومیت غذایی نادر اما جدی است.

منبع:  دکتر هانی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 176
  • بازدید سال : 866
  • بازدید کلی : 2,466